2009. februe1r 7., szombat 21:36 Kf6zlekede9sbiztonse1gi mfooentgle1sbf3l Ukrajne1ban februe1r ve9ge9ig elte1voledtje1k az utak mellől a hale1los balesetek helye9n fele1lledtott emle9kműveket, ott elhelyezett koszorfakat. Magyarorsze1gon is rengeteg ilyen emle9khely van az utak mente9n, de ne1lunk egyelőre nincs napirenden ezek e1thelyeze9se, felsze1mole1sa - pedig van ahol szabe1lyba fctkf6zik az fatmenti fejfae1lledte1s.Az ukre1n e1llami kf6zfatkezelő ve1llalat elnf6ke szerint az fat menti halotti emle9kműveket - kereszteket, koszorfakat - le kell szerelni, mert a ge9pkocsivezetők figyelme9t elterelve maguk is balesetek okozf3i lehetnek. Az emle9kjeleket az ukre1n fatkarbantartf3k az fatpadke1tf3l te1volabbra helyezik e1t, hogy kikerfcljenek a je1rművezetők le1tf3kf6re9ből, jelentette pe1r nappal ezelőtt az MTI.Az inte9zkede9snek Ukrajne1ban vannak hedvei e9s ellenzői is. A pravoszle1v egyhe1z szerint valle1si szempontbf3l nincs kfclf6nf6sebb jelentőse9ge annak, hogy emle9kjelet emelnek a hale1los balesetek helye9n, a halott emle9ke9nek e1pole1se1ra ugyanis a temető a megfelelő hely. Az autf3sok kf6zf6tt viszont vannak olyanok, akik nem helyeslik az ilyen emle9kjelek megszfcntete9se9t, mert fagy ve9lik, az fat menti keresztek, koszorfak mfooentgltabb kf6zlekede9sre f6sztf6nzik a ge9pkocsivezetőket.Vesze9lyes lenne a modern halotti kultusz?Magyarorsze1gon is szoke1s, hogy a kf6zfati balesetek hale1los e1ldozatainak hozze1tartozf3i esetenke9nt emle9khelyet alakedtanak ki a balesetek helyszedne9n, tf6bbnyire kf6zvetlenfcl az fat mellett. Az utf3bbi e9vek kedvezőtlen baleseti statisztike1ibf3l kf6vetkezően kijelenthető, hogy sajne1latos mf3don elszaporodtak az ilyen fatmenti fejfe1k, keresztek, ezt az autf3zf3k tapasztalatbf3l meg is erősedthetik.Hogy he1ny ilyen emle9khely lehet Magyarorsze1gon, nem tudjuk. Az Orsze1gos Rendőr-főkapite1nyse1g sajtf3oszte1lye1tf3l azt a te1je9koztate1st kaptuk, hogy magyar rendőrse9g nem tartja sze1mon az fatmenti fejfe1kat, e9s azt sem, hogy kf6vetkezett-e be baleset ezek miatt valaha is, azaz erre vonatkozf3 statisztike1juk nincs. A balesetek mementf3ival kapcsolatban a Magyar Kf6zfat Kht.-hoz ire1nyedtottak, annyit hozze1te9ve, hogy a rendőrse9g e1lle1spontja szerint egye1ltale1n nem balesetvesze9lyesek az fatmenti halotti emle9kművek, sőt ellenkezőleg: az autf3vezetők zf6me inke1bb lassedt e9s f3vatosabban vezet, ha ilyet le1t.A rendőrse9g egye9bke9nt ezt a modern halotti kultuszt kf6zlekede9sbiztonse1gi akcif3kban is kihaszne1lja. Legutf3bb Győr-Moson-Sopron megye9ben kezdtek olyan balesetmegelőző kampe1nyba, amiben roncsautf3t, keresztet, e9s figyelmeztető szf6vegű te1ble1kat helyeztek ki a 84-es e9s a 85-f6s főutak kiemelten vesze9lyes szakaszai melle9. A kisalfold.hu-n olvashatf3 cikk egyik hozze1szf3lf3ja az ukre1n hivatalos e1lle1sponthoz hasonlf3an fagy gondolja, hogy nem helyes az utak mellett fejfe1kat, kereszteket e1lledtani, mert elvonje1k a vezető figyelme9t e9s balesetvesze9lyesek. A hozze1tartozf3k pedig ne az fattest sze9le9n, hanem a temetőben rf3je1k le kegyeletfcket, "az utak mellett ezt megtenni felelőtlense9g e9s szinte9n balesetvesze9lyes".Ne1lunk nem bontje1k elA hazai jogszabe1lyok egye9bke9nt ele9g egye9rtelműen fogalmaznak. A kf6zfati kf6zlekede9sről szf3lf3 1988. e9vi I. tf6rve9ny 12. paragrafus 4. bekezde9se szerint a "kf6zfat terfclete9n, a kf6zfat felett e9s mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelze9st, egye9b te1rgyat e9s berendeze9st, amely a kf6zfati jelze9sekkel - azok alakje1val, szedne9vel - f6sszete9veszthető, a le1thatf3se1got akade1lyozza, alkalmas arra, hogy a kf6zlekedők figyelme9t elterelje, vagy a kf6zlekede9s biztonse1ge1t egye9b mf3don vesze9lyezteti".A 4. bekezde9sben az e1ll, hogy a kf6zlekede9si hatf3se1g a "tilalom megszegője9t a jel, jelze9s, rekle1mte1bla, rekle1mhordozf3, rekle1mce9lfa berendeze9s vagy egye9b te1rgy elte1voledte1se1ra kf6telezi. A kf6zfat kezelője a kf6zlekede9si hatf3se1g rendelkeze9se alapje1n az elte1voledte1st - a kf6telezett kf6ltse9ge9re e9s vesze9lye9re - elve9gezheti vagy elve9geztetheti."Ebből re9szben az kf6vetkezik, hogy kfclf6n engede9lyt kell ke9rni a hozze1tartozf3knak egy ilyen emle9khely le9trehoze1se1hoz - ezt megerősedtette a Magyar Kf6zfat Kht. is. c9rdeklőde9sfcnkre azt a ve1laszt kaptuk, hogy "a kf6zfathoz tartozf3 terfcleten emle9khely le9trehoze1se1hoz kf6zfatkezelői hozze1je1rule1s szfckse9ges. Te1rsase1gunk akkor ad hozze1je1rule1st, ha az ke9tse9get kize1rf3an nem vesze9lyezteti a forgalom biztonse1ge1t: a kegyhely kellő te1volse1gra tale1lhatf3 az fattf3l e9s van a kf6zele9ben a biztonse1gos mege1lle1sra szolge1lf3 hely." Az engede9lyek kiade1sakor tehe1t kiszűrik a forgalom biztonse1ge1ra vesze9lyes elke9pzele9seket, "egyfattal felhedvjuk a gye1szolf3 hozze1tartozf3k figyelme9t, hogy a nem megfelelően fele1lledtott e9pedtme9nyek az faton kf6zlekedőkre vesze9lyt jelenthetnek, elterelik a figyelmet, illetve vesze9lyhelyzet esete9n az fatpadke1ra lehfazf3df3 ge9pje1rmű belefctkf6zhet."A jogszabe1ly e9rtelme9ben a kf6zfatkezelőnek van ugyan lehetőse9ge a - pe9lde1ul szabe1lytalan, vagy re9gi, elhanyagolt - kegyhelyek megszfcntete9se9re, de "mege9rte9ssel vagyunk a hozze1tartozf3k e9rze9seire. A Magyar Kf6zfat Kht. me9g sosem bontatott el kegyhelyet." Pedig a kf6zfatkezelő szerint egye9rtelmű, hogy "az fatpadke1n vagy annak kf6zele9ben elhelyezett emle9kművek a forgalombiztonse1g szempontje1bf3l vesze9lyt jelenthetnek." Re1ade1sul az emle9khelyekne9l mege1llf3k is balesetek okozf3i lehetnek: "a tf6bbnyire lakott terfcleten kedvfcli, megvile1gedtatlan helyszedneken, az fatpadke1n, illetve fe9lig az fattesten a hozze1tartozf3k e1ltal lee1lledtott gyakran kivile1gedtatlan ge9pje1rmű baleseti vesze9lyforre1st jelent." Olyan balesetről, ami konkre9tan ilyen emle9khely miatt kf6vetkezett volna be, a Magyar Kf6zfat Kht. sem tud, "emle9khelyekhez kapcsolf3df3 baleseti statisztike1kkal" nem rendelkeznek.
Kommentáld!